Thursday 29 September 2011

BUATMU REMAJA...

YA ALLAH… TERLALU BANYAK DOSAKU PADAMU KINI AKU TELAH MENCECAH KEUSIA 20 TAHUN SELAMA 20 TAHUN JUGA DOSAKU TERHIMPUN BANYAKNYA YA ALLAH…. AKU POHON KEMPUNAN DARIPADAMU AKU POHON UNTUK KEMBALI KEPADAMU YA ALLAH.. AKU PERCAYA DAN YAKIN MASIH ADA SINAR NUR KEAMPUNANMU UNTUKKU YA ALLAH.. ANDAINYA KAU TAHU BUKAN HATIKU YANG INGIN MELAKUKAN SEGALA KEMAKSIATAN TETAPI IA DATANG DARI BISIKAN-BISIKAN SYAITAN & HASUTAN HAWA NAFSU YANG CUBA UNTUK MENJAUHKAN AKU DARIPADAMU YA ALLAH.. MEREKA TAHU KUATNYA CINTAKU KEPADAMU LANTAS MEREKA PERKUKUHKAN & PERKUATKAN JENTERA UNTUK MENJAUHKAN AKU DAN MENYESATKAN AKU DARI JALAN AGAMAMU YA ALLAH.. DEMI NAMAMU YANG AGUNG TIDAK AKAN KU PERNAH MENINGGALKAN AGAMAMU WALAU APAPUN YANG BERLAKU TAK KAN KU CUBA UNTUK LARI DARI MEDAN MEMPERJUANGKAN AGAMAMU YA ALLAH.. SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA MENGETAHUI BETAPA SEBELUM INI AKU BERUSAHA UNTUK MENJAUHI SEGALA KEMAKSIATAN BETAPA AKU BERUSAHA UNTUK MENJAGA KESUCIAN HATIKU YA ALLAH.. HIDUP DAN MATIKU HANYA UNTUKMU YA ALLAH AKU MERINDUIMU… TERLALU RINDU YA ALLAH AKU CINTAKANMU TERLALU MENCINTAIMU TIDAK PERNAH AKU MERASAI HEBATNYA CINTA MELAINKAN CINTA KEPADAMU YA ALLAH.. KAU BERIKAN AKU SEGALA YANG AKU INGINKAN KAU MAKBULKAN DOAKU TATKALA AKU MEMERLUKAN PERTOLONGANMU YA ALLAH… ENGKAU BERIKAN AKU SEGALA-GALANYA… KEKADANG TATKALA AKU POHON KEKUATAN KAU HADIRKAN DUGAAN YANG HEBAT TATKALA AKU POHON KESABARAN KAU BERIKAN AKU MEHNAH YA ALLAH.. SESUNGGUHNYA AKU PERCAYA DAN YAKIN PADA SETIAP KETENTUANMU UNTUKKU UJIAN DAN DUGAAN YANG TIDAK HENTI-HENTI YANG KAU DATANGKAN ADALAH UNTUK MENGUJI CINTAKU KEPADAMU INSAN YANG KAU HADIRKAN DAN DAMPINGKAN UNTUKKU ADALAH UJIAN UNTUK MENGUJI KETEGUHAN CINTAKU KEPADAMU YA ALLAH.. TELAH NEKAD HATIKU BIAR APAPUN YANG DATANG ASALNYA DAN WASILAHNYA DARIPADAMU AKU REDHO DAN TERIMANYA DENGAN HATI YANG GEMBIRA KERANA SEMUANYA DEMI CINTAKU KEPADAMU AKU BERSEDIA MENERIMA APA JUA UJIAN DAN DUGAAN YANG DATANG ASALKAN CINTAMU DAPAT KU MILIKKI PASTI AKAN KU BERUSAHA MEMILIKINYA KERNA AKU PERNAH MERASAI MANISNYA NIKMATNYA MENCINTAI DAN MERINDUIMU… YA ALLAH.. TIADA MANUSIA DAPAT MEMAHAMI SEGALA YANG TERSIRAT DIHATIKU MELAINKAN ENGKAU YA ALLAH AKU POHON ANDAINYA KAU INGIN MENGHADIRKAN SEORANG INSAN DALAM HIDUPKU HADIRKANLAH DIA YANG SETIA MENCARI DAN MENDAMBA CINTAMU YANG DAPAT MEMBAWA AKU KEPADA SYURGAMU YANG DAPAT BERSAMA-SAMAKU MEMPERJUANGKAN AGAMAMU YANG DAPAT MELAHIRKAN ANAK-ANAK YANG SANGGUP BERJIHAD DI JALANMU YANG DAPAT MENDIDIK DAN MEMBIMBING DIRIKU DAN ANAK-ANAK YANG DAPAT MEWARISI GENERASI PERJUANGAN RASULLAH YANG DAPAT BERUSAHA MEMELIHARA AGAMAMU YA ALLAH BERIKAN AKU INSAN YANG DAPAT MEMBIMBINGKU YA ALLAH IZINKAN AKU MENERUSKAN PERJUANGANKU MENGEMBALIKAN UMAT MUHAMMAD YANG TELAH HANCUR MENGEMBALIKAN KAUMKU HAWA YANG TELAH TERSASAR YA ALLAH.. SEMUA INI HANYA KEPADAMU AKU MEMOHON HANYA ENGKAU YANG MAMPU MEMBERIKAN NAMUN AKU REDHO ATAS SEGALA KETENTUAN ENGKAU UNTUKKU AKU SEBAGAI HAMBAMU HANYA MAMPU BERDOA DAN BERHARAP DENGAN PENUH YAKIN… 

 Seringkali manusia itu diuji dengan pelbagai dugaan. Sudah termaktub dalam Firman Allah………………………Alam remaja merupakan salah satu alam yang paling kuat ujiannya. Di alam inilah penentu kepada keperibadian seseorang itu. Di alam ini, remaja di uji dengan cinta manusia. Di mana perasaan ingin bercinta dan mengasihi mula membuak-buak dalam setiap hati. Ingin mencari pendamping, teman untuk bercouple dan sebagainya. Remaja yang semakin meningkat ke alam dewasa ini juga menginginkan kebebasan hidup. Mereka tidak suka dikongkong. Seorang remaja itu ingin sekali mencuba sesuatu yang baru. Inilah antara beberapa ujian besar di alam remaja dimana jika tidak bijak mengendalikan dan mengawal kehidupan akan menjadi musnah. Ramai remaja tidak dapat mengawalnya serta terpengaruh dengan kehidupan ini lantas hasilnya dapat kita lihat pada dunia sekarang dimana keruntuhan akhlak remaja semakin mengganas. Sedihnya hati ini bila melihat golongan yang seusia dengan kita terbabit dengan pelbagai masalah sosial di luar sana…Di manakah remaja tika ini jika golongan remaja yang seringkali di sebut-sebut sebagai pewaris bangsa, pewaris agama, pewaris Negara…Namun sebenarnya makin hancur dijajah oleh pemikiran-pemikiran Yahudi. Ayuh sahabat, kembalilah kita menyedari hakikat dan tujuan Allah menciptakan kita. Diciptakan seorang insan itu untuk menjadi seorang khalifah di muka bumi bukan untuk menjadi perosak di muka bumi. Remaja atau seorang pemuda itu luar biasa kekuatannya. Sahabat-sahabat kita harus sedar dan bangun dari kelalaian, andai sebelum ini kita sering tersilap langkah dan dibuai dengan keseronokkan dan kebebasan hidup yang kita cari. Hari ini kita harus bangun dengan langkah baru meninggalkan segala kelalaian-kelalaian dan kebebasan itu. Bangun untuk memikirkan apakah sumbangan yang perlu kita lakukan dan berikan pada msyarakat, Negara dan yang paling penting adalah untuk agama Islam. Kita sering mendambakan kebahagiaan dan kesenangan hidup di dunia yang fana dengan apa yang kita lakukan, namun sebenarnya kita telah menempah kesengsaraan di akhirat kelak. Kenapa ini terjadi ??? Kerana kita telah mengabaikan perintah Allah dalam mencari keseronokkan dan kebahagiaan di dunia. Percaya atau tidak, boleh atau tidak, mungkin atau keberangkalian kitalah mahasiswa, remaja, pemuda yang Allah ciptakan dan pilih untuk mengubah anak remaja lain kembali ke jalan yang lurus. Sahabat…lakukanlah apa sahaja asalkan ia tidak melanggar perintah Allah. Berseronoklah dengan nikmat Allah asalkan ia tidak melebihi batasan. Bebaslah kemana sahaja kita ingin pergi asalkan tidak mengundang kemurkaan Allah. Hiduplah dengan cara dan apa yang kita ingini asalkan kita tidak melupakan Allah, Pencipta diri kita dan sekalian alam. Kerana Allah tidak sesekali pernah menyekat kebebasan hidup kita malah Dialah Pemberi Nikmat untuk kita menjalani kehidupan. Segala hukum dan laranganNya tidak diciptakan melainkan untuk kebaikkan hambaNya.

No comments:

Post a Comment