Friday 30 September 2011

SECEBIS NOTA KEHIDUPAN...


Sahabat…. Ingin ku kongsi sedikit perjalanan hidup yang pernah di lalui sepanjang hidupku menuju allah yang satu. Ambilllah wahai sahabatku andainya cerita ini bisa membuatkan dirimu makin dekat kepadanya dan bersemangat untuk terus memburu cintanya namun abaikanlah cerita ini andainya ada atau timbulnya keraguan di hatimu kerna niatku ikhlas ingin berkongsi satu pengalaman dan cerita kehidupan agar kita sama-sama dapat menuju cintanya dan dia  terharu melihat keikhlasan kita dalam usaha untuk terus mendamba cintanya. Saban hari ku tidak dapat melelapkan mata namun terpaksa ku paksa mata ini untuk tetap tidur agar ia bisa ubtuk bangun pada malamnya meghadap tuhan yang esa. Berakhirnya satu tahap untuk ku terus memburu kejayaan. Selama 3 tahun juga ku habiskan masa dan waktu untuk menuntut dan mencari ilmu di bumi yang penuh dengan barakah. Tatkala tamatnya berada di tahap ini aku telah pun menghabiskan masa selama 3 bulan di rumah. Selama 3 bulan jugalah ku cuba mengambil masa ini untuk memuhasabah diriku.  Lalu aku temui dan memori ini mengingati kembali satu persatu rahmat yang telah dikurniakan allah yang sebenarnya tidak pernah ku sedari selama ini. Setelah mengingatinya semula ku temui sesuatu yang terlalu bahagia dan nikmat iaitu rahmay allah. Rahmat allah yang makin menguatkan dan mengujuhkan lagi cintaku kepadanya. Lalu kisah silam terungkai………….sewaktu aku di bangku sekolah rendah ayah menghantarku ke sekolah. Saban hari ayah lah yang akan mengambil dan menghantarku apabila abang pulang lewat dan sebagainya. Pada satu hari, sewaktu ayah membawaku pulang daripada sekolah aku dan ayah kemalangan dengan seorang pelajar yang juga baru pulang daripada sekolah. Sewaktu jatuh aku tidak lagi ingat apa-apa. Apabila sedar aku dah berada di atas jalan. Melihat kelibat ayah yang seperti sedang mencari aku. Lalu dia menghampiri aku dan membangunkan aku. Alhamdulillah allah masih melindungi kami meskipun aku lihat pada waktu itu kaki dan tangan ayah terus mengalir darah. Ayah luka-luka dan cedera teruk.banyak darah yang keluar. Datang seorang pak cik kepadaku, adik….dik ada luka-luka tak. Kalau ada boleh kita pergi hospital. Namun waktu itu aku hanya menggeleng. Ku lihat luka ku tak separah ayah. Hanya sedikit darah yang mengalir di siku mungkin akibat bergeser di jalan. Sakit tak terasa langsung. Cuma pedih aja. Pelajar itu terus pulang kerumahnya kerana takut dan dia tidak cedera apa-apa. Lalu dengan hati yang kental ayah tetap membawa ku pulang ke rumah menaikki motosikal dengan darah dan cedera. Sampai di rumah mak terkejut sangat/ lalu di cepat-cepat ambil ubat dan sapukan pada luka-luka ayah dan aku. Dalam keadaan diri yang masih mentah dan budak-budak aku masih tidak dapat  mengambil iktibar daripadanya. Usia semakin meningkat lalu kaki terus melangkah meneruskan perjuangan ke sekolah menengah. Sewaktu di sekolah menengah aku tinggal di asrama bermula daripada tingkatan 1-3. Sewaktu di sekolah menengah sekali lagi allah mengujiku dengan tragis kemalangan. Namun kali ini bukan aku yang mengalaminya tetapi sahabatku. Sahabat sekolah rendah yang sama-sama pergi ke kelas tuisyen di sekolah india dan teman bermain. Dialah sahabat yang mula mengajar aku untuk bergaul dengan kaum india. Namun nasib tidak menyebelahinya apabila allah telah mengambilnya melalui satu kemalangan setelah pulang daripada sekolah. Dia terlibat dalam satu kemalangan antara motor dengan trekta ( lori kelapa sawit). Ternyata allah lebih menyayanginya. Aku tidak dapat pulang kerana berada di asrama dan berita kematiannya lewat diketahui. Sedih mula terasa saat itu …. Namun hari demi hari perasaan itu dapat ku atasi dengan berkat kekuatan daripada allah..mungkin juga aku kurang merasai pemegiaanya kerana semenjak di sekolah menengah kami mula jarang berhubung. Cuma sekali sekala bila terserempak. Mungkin juga kerana aku banyak menghabiskan masa di asrama sedangkan dia tinggal di rumah. Mungkin juga kerana ukhwah persahabatan yang terjalin pada waktu itu dalam keadaan masing-masing masih belum memahami erti sebuah persahabatan dan ukhwah yang sebenar. Dan yang paling penting kefahaman yang jelas ukhwah kerana allah. Meskipun hanya kenangan sewaktu sekolah rendah banyak bersama namun kesedihan sebagai seorang sahabat tidak dapat lari daripada fitrah manusia tambahan di waktu seseorang itu baru ingin mengenali dunia. Lalu langkah dan semangat yang ada untuk terus memburu kejayaan ku teruskan lagi. Setelah tamat menghabiskan pengajian di sekolah menengah ku jejaki kaki dengan petunjuk dan hidayah daripada allah ke sebuha institusi pengajian islam. Di hati pada waktu itu aku hanya ingin berada di sebuah ipt islam. Tidak hairanlah kos apa yang akan ditawarkan aku akan terima kerana apa yang aku inginkan adalah mentarbiyah diri menjadi seorang hamba yang terbaik. Aku percaya dan yakin di sinilah tempatnya untukku bermula. Allah telah mentakdirkan aku di sini. Tahun demi tahun ku lalui tarbiyah di bumi barakah ini sehinggalah ke penghujungnya allah berikan ku satu ujian yang hebat ku rasakan. Satu ujian yang tak pernah ku rasakan sebelum ini dan berlainan dengan sebelum-sebelum ini meskipun tragisnya mungkin sama. Sepanjang 3 tahun allah mentarbiyahku sehingga aku menhenali erti ukhwah sebenar. Erti sebuah perjuangan dan ellah telah mengizinkan aku untuk terus mengukuhkan cintaku padanya. Bermula di satu petang yang terasa dingin, sewaktu pulang daripada kampus ingin menuju ke asrama dengan semangat yang penuh untuk menghadapi mid-tem pada malamnya, aku bersama sahabatku terlibat dalam satu kemalangan jalan raya sehingga mengakibatkan kematiaan. Sahabatku pergi buat selama-lamanya dan mengalami cedera parah sedangkan aku hanya mengalami sedikit luka di pergelangan tangan akibat geseran di atas jalan raya. Subhanallah hanya allah yang mengetahui segala yangtersirat. Rasa syukur di hati tidak henti-henti ku panjatkan. Ci rumah mak dan tok menangis bersyukur kerana aku terselamat. Namun allah telah tinggalkan untukku ujian yang hebat untuk ku tempuhi dengan kehilangan orang tersayang. Sahabat yang sentiasa di sisi sewaktu aku sakit, suka dan duka. Sahabat yang telah bersma-samaku memperjuangkan agama allah. Kalau dulu mungkin aku tidak dapat merasai nikmatnya ukhwah namun kini aku telah merasai betapa nikmat dan berharganya sebuah khwah yang terjalin atas nama allah. Sukar untuk di ungkap dengan kata-kata melainkan merasainya sendiri. Satu niknat yabg tak terkata rasanya…..apa yang lebih menusuk adalah suapan terakhirnya dan apabila ada seorang pensyarah yang masih tidak dapat menerima bahawa dia telah pergi selamanya. Namun waktu ini, ku kuatkan hati untuk menenangkan guru ini dan menasihatinya agar meredhainya. Alhamdulillah guruku ini dapat menerimanya, pemeriksaan terakhir doktor di hadapanku itulah yang paling tidak dapat dilupakan…namun ku akur segala kehendak tuhan kerba sesungguhnya segala yang diberikan ini hanyalah pinjaman. Dia berkuasa untuk mengambilnya kembali. Alhamdulillah..satu kekuatan yang luar biasa dapat ku rasakan. Diriku tidak langsung berasa sakit sepanjang kemalangan itu dan luka ku juga cepat sembuh. Subhanallah…aku makin terasa nikmat dan rahmatnya. Netapa dia berkuasa melindungi dan memelihara hamba-hambanya. Mungkin juga kerana allah ingin aku memperhebatkan lagi ketaatan dan cintaku kepadanya. Ya allah andai itu yang kau ingin kan diri ini akan terus berusaha sehinggalah ke akhirnya meskipun ujian hebatmu akan terus bertamu. Selepas  itu aku fikir aku dapat menenangkan diriku dalam beberapa minggu sebelum menhadapi exam last year. Tekaan ku silap.allah maha berkuasa atas segala-galanya. Selemas seminggu pemergian arwah dalam keadaan yang masih mengubat hati aku membuka fb. Ingin membaca apa maklumat yang ada. Namun secara tidak sengaja aku telah terchatting dengan seorang kakak di mesir. Kakak ini yang sentiasa mengikuti perkembangan peristiwa kemalangan tersebut telah memperkenalkan aku dengan seorang adik biliknya yang nama dan wajahnya sama macam arwah. Nama adik ini seperti nama adik arwah dan binnya pun sama macam ayah arwah. Masya allah…allah itu maha hebat. Di hati ku mula meerasa gembira. Kataku pada kakak ini subhanaallah kak mungkin allah bagi ana pengganti dan pengubat rindu. Aku dan adik ini berkenalan dan dia ada menhantar satu pesanan dalam inbox fb ku nama penuhnya dan satu mutiara kata buatku. Masyaallah di hati tidak putus-putus mengucap syukur dan terlalu gembira dengan perkenalan ini. Ku yakin inilah takdir daripada allah. Namun selang beberapa hari daripada perkenalan itu, aku dikejutkan dengan berita pemergiannya. Adik ini juga telah terlibat dalam satu kemalangan di mesir. Pada mulanya ku anngap kakak ini hanya bergurau namun melihat pada ketegasannya aku akur..dan percaya. Apa yang paling membuatkan ku terharu adalah hanya dengan beberapa kali kami chat dia telah menghadiahkan aku sehelai jubah hitam dan satu bookmark yang tertulis atasnya kata-kata indah. Jubah itam adalah jubah yang aku inginkan namun tak dapat nak membeli kerana kekurangan kewangan. Tak sangka allah telah menghadiahkan untukku dengan cara dan melalui sahabatku ini. Subhanallah…lailahaillaallah…ya allah sesungguhnya apa yang berlaku tidak pernah mengurangkan rasa cintaku padamu malah makin menguatkan aku untuk terus memburu cintamu. Sesungguhnya ya allah hidup dan matiku hanya untukmu. Hatiku ini tidak akan berhenti untuk terus mengingatimu. Sahabat…begitulah sedikit sebanyak yang dapat ana kongsikan. Moga-moga ada manfaat daripadanya. Ayuhlah sahabat kita terus memburu cinta allah dan berusaha untuk menjadi orang yang hebat di sisi allah bukan di sisi manusia. .. Kelak kita akan perolehi rahmat  yang melimpah ruah daripadanya. Sesungguhnya tiap kehidupan manusia itu tidak lari daripada di uji. Sama-samalah kita tempuhi setiap ujian yangdatang dengan penuh ketabahan namun andainya engkau telah melepasi sesuatu ujian itu janganlah engkau menyangka bahawa engkau telah berjaya menempuhi ujian itu kerna kita tidak tahu apakah nilaian allah untuk kita dan mungkin aja akan datang ujian yang lebih hebat di hadapan. Bersiap sedialah menghadapinya kerana bukanlah dikatakan seseorang itu berjuang andainya tiada halangan dalam perjalanan perjuangan atau hidupnya itu…ayuh bersama kita kukuhkan dan mantapkan iman. Percaya dan yakinlah tanpa rasa was-was pada setiap ketentuan allah. Keyakinan kepada allah adalah segala ubat yang dapat menyembuhkan segala penyakit dan ujian termasuk kematiaan. Namun yang dikatakan ubat bagi kematiaan itu bukan ubat untuk menghidupkan orang yang mati tetapi ubat untuk menghidupkan kembali hati-hati yang telah mati dan tersungkur….Namun ujian yang menimpa umat Muhammad itu hanya sedikit berbanding ujian yang menimpa Nabi Muhammad S.A.W...



No comments:

Post a Comment